söndag 2 september 2012

Krug - en kärleksförklaring

Jag går fortfarande med Krug i tankarna efter den underbara Clos du Mesnil 1985 som jag drack i torsdags. För mig står Krug högt över alla konkurrenter i Champagne. Det är svårt att rangordna de allra bästa champagnerna jag druckit sinsemellan, men om jag skulle försöka göra en topplista så kanske de fem första platserna skulle se ut så här:

1. Krug Clos du Mesnil 1985
2. Krug 1979
3. Krug Clos du Mesnil 1979
4. Krug 1988
5. Krug 1996

Och då har jag ändå inte tagit med Krugs ”ingångsvin”, magnifika Krug Grande Cuvée som åtminstone på 90-talet och tidigare var fullt i klass med årgångsvinerna. Elaka tungor hävdar att LVMH, som 1999 köpte champagnehuset Krug från familjen Krug för en miljard franc, har ökat produktionen av både Krug Grande Cuvée och Krug Rosé och att de därför inte håller samma kvalitet som tidigare. Det kan mycket väl vara så, jag har svårt att bedöma det. Däremot är första årgångsvinet från Krug som helt producerats under LVMH:s ägande, Krug 2000, mycket bra, som jag skrev i juni.

Paul Levy, en amerikansk mat- och vinskribent verksam i England har skrivit så här om Krug: ”Krug is the Champagne that God gives his angels when they have been especially good.” Det är en mycket träffande beskrivning av Krug.

4 kommentarer:

  1. Tack för en fantastiskt trevlig blogg som ökat mitt intresse för Champagne väldigt mycket. Problemet när du skriver om Krug och deras olika champagner är att jag vill hoppa över hela "kunskapsstegen" och börjar dricka Clos du Mesnil direkt!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår känslan. :-) Men vägen dit är inte dum så ha inte för bråttom.

    SvaraRadera
  3. Precis, vägen dit innebär mycket arbete men någon måste ju göra det :) Får även passa på att tacka för din bredd när det gäller champagner du tipsar om, allt från "under 300 kr" till då Clos du Mesnil. Under semestern provades Diebolt-Vallois Prestige Brut och Tarlant Cuvée Louis Brut. I min bok kom Tarlant ut som klar vinnare av de två, även om båda var goda.

    SvaraRadera
  4. Vad kul att höra att du gillade Cuvée Louis. Det är en multi-vintage och därmed "färdiglagrad". Prova gärna Amazone de Palmer också.

    SvaraRadera